SYAIR GULUNG ASLI KETAPANG

Bolehlah saye perkenalkan diri.
Name saye Zunaidi.
Walau jauh kemane pergi.
Diundang bersyair insyaallah menghadiri.

Ayah saye namenye Nawawi.
Umak saye bername Wainah menantu Sedi.
Saye punye tige abang saudare laki-laki.
Pertame Sapuan Nur ketige Zainal Abidin dan kedua si Saupi.

Untuk kedue orang tue kite same berdoe.
Semoge berumur panjang selalu berbahagie.
Kitepun semege jadi anak bergune.
Tau diri dan paham adat budaye serte agame.

Sabtu, 10 Desember 2011

SYAER GULUNG "MASJID KU YANG HILANG"

oleh Zunaidi Aidi Tuan-Tuan pada 6 Desember 2011 pukul 4:06
                                                   
Assalammu'alaikum warahmatullah.
Kembali saye merangakai sajak indah.
Beserte dengan membace bismillah.
Syair gulung tetap sebagai petuah.

Walau malam semakin larut.
Menahan ngantuk kening berkerut.
Daripade banyak hal yang disalah sebut.
Takut pula nanti ade yang menuntut.

Semakin malam semakin tenang berfikir.
Demikian pula syahdu jike berzikir.
Terase di dalam diri Tuhanpun hadir.
Mencari tempatlah bagi musyafir.

Sebagaimane indah sejuk tetes embun.
Tak apelah jike diri berembun.
Itulah pengorbanan agar bait dapat tersusun.
Tak masalah biar macam manepun.

Sembari waktu ditunggu pagi.
Fajar subuh selalu dinanti.
Segar terkena bias cahaye matahari.
Terase diri tau mau berajak pergi.

Azan menggema menyambut fajar.
Tande subuh datang tak dapat dihindar.
Ke masjidlah diri mesti bekejar.
Jangan pula masih bergulung di dalam tikar.

Serangakai indah tulisan arab.
Terpampang di depan mihrab.
Walau mate sedang sembab.
Kepade Allah diri wajib menghadab.

Janganlah masjid-masjid itu terbuang.
Lalu kite menggapnye menjadi hilang.
Ingatlah masjid itu bukan hanye sekedar sembahyang.
Tetapi tempat bagi yang maok menang.

Sajadahnye penjang ujung keujung.
Sedikit yang hadir jamaah yang berkerudung.
Hanye orang tue laki-laki setengah sab berkain sarung.
Sungguh demikian pantaslah untuk disanjung.

Masjid yang tenang walaupun hanye bertikar pandan.
Bertiang kayu dan berdinding papan.
Tegak berdiri dari zaman kezaman.
Namun sekarang sudah berubah jauh dari peninggalan.

Terhampar luas hutan dan tanah.
Bumi dan langit terbentang megah.
Itulah bagian dari masjid Allah.
Selagi bersih bentangkan saja sajadah.

Kemane arah kiblat.
Kearah itulah kite melihat.
Lalu kepade Allah kite menginggat.
Hilangkan ingatan yang lain sesaat.

Diwaktu kecil dahulu.
Di masjid itu pula kite mengaji kepade guru.
Kini semakin jauh kite menuntut ilmu.
Apekah dengan masjid itu kite masih ketemu.

Masjid yang semakin jauh.
Ataukah hati kite yang tak mau menempuh.
Janganlah tiang-tiang masjid menjadi rapuh.
Bertande agame pade diri akan runtuh.

Masjid-masjid yang bertabir kain.
Penyekat pandangan yang tak berizin.
Laki-laki dan perempuan berdiri pade sab yang lain.
Tanpe pembede kaye atau miskin.

Dimane masjid yang duduk tanpa dipesan.
Siape yang dahulu datang dielah pade sab depan.
Tidak di kosongkan untuk pejabat yang datang akhiran.
Dimane masjid itu ya Tuhan.

Dimane masjid-masjid yang tidak terkunci setelah isya.
Tempat musyafir yang bisa bermalam juga.
Lantaran barang yang tak aman katanya.
Padahal tugas penguruslah untuk menjaga.

Dimane masjid imamnya menawarkan kepade pemude.
Tidaklah yang mude-mude selalu dibelakangnye.
Tue-tue ompong masih juga tak percaye.
Setelah die mati pemudepun belum siap sedie.

Masjidnye teduh beratapkan daun.
Indah dipandang lantainye rapi tersusun.
Kubahnye membuat diri tertegun.
Tak perlu berdiri dengan waktu yang menahun-nahun.

Kini sudah jauh kite berjalan.
Apekah masjid itu masih kite temukan.
Atau perlukah kite bertanya kepade Tuhan.
Atau masing-masing kite telah disesatkan setan.

Masjidnye itu ramailah jamaah.
Setiap salat fardhu banyak memakan sajadah.
Dimane masjid itu entahlah.
Mungkin di pondok pesantren yang santrinye banyak yang sekolah.

Masjid kokoh menjulang tinggi.
Bunga rampai mekar disenja pagi.
Huruf-huruf arab di dindingnya berjejer rapi.
Sepanjang waktu dan tahun tak pernah sepi.

Masjidilharam atau masjid nabawi.
Masjid quba ataukah masjid nabi.
Masjid itu tidak ada disana sini.
Bukan pula hanya di mekah dan madinah tapi juga dihati.

Demikian masjid yang hilang.
Selalu dicari pagi malam dan siang.
Lama sudah hati ini tergenang.
Ke masjid aku ingin berpulang.

Wahai pesajak yang indah.
Mudah-mudah ini membawa berkah.
Sebagi amal bernilai ibadah.
Semate-mate pengingat diri kepade Allah.

Dengan alhamdulillah.
Cukuplah ini madah.
Mohon maaf nasehat yang salah.
Akher kate wassalammu'alaikum warahmatullah.

SYAER GULONG "PERANG SENJATE"

oleh Zunaidi Aidi Tuan-Tuan pada 3 Desember 2011 pukul 1:58
Assalamu'alaikum.
Aquulu Qauli Haadza Wa Astagfirullaahi Lii Wa Lakum.
Awal bermule syaer gulong dibace dengan senyum.
Namenye indah serba mengharum.

Syaer gulung memanglah panjang.
Katenye halus menasehati orang.
Bile terkena perih bagaikan teriris pedang.
Mengalahkan sembilu dan tajamnya parang.

Sekarang ini sulit dicari ilmu kebal.
Yang ade malah banyak ilmu membual.
Dahulu orang terkena senjata bise mental.
Sekarang jangan dicube karene bise tekantal.

Bile ade orang yang kebal senjate.
Sungguh ilmunye tinggi luar biase.
Tapi yakinlah ilmu itu ade.
Boleh berguru pade orang tue-tue.

Jike kebal senjate memakai jimat.
Hati-hati nanti menjadi sesat.
Di dunie kite selamat.
Di akherat kelak kenak ikat.

Senjate sekarang bermacam-macam.
Dahulu yang paling ganas palinglah meriam.
Sekarang senjate apipun beraneka ragam.
Tidaklah hanye semacam.

Senjete sekarang berjenis-jenis.
Senjate apilah yang paling otomatis.
Dipakai dan dibawa jadai praktis.
Bile dipakai tak dapat ditangkis-tangkis.

Tak aneh di negeri ini.
Senjate tajam bukan hanye kesukaan laki-laki.
Bahkan perempuanpun suke sekali.
Bile tekena barulah jadi infeksi.

Senjate api itu seperti pistol.
Jike sedang dibidikkan tak boleh disenggol.
Nantik tidak kenak pelurunye mantol.
Tesalah kenak bise-bise perot tesebol.

Senjate api punye hak paten.
Merawatnyepun harus telaten.
Nampaknye hanye polisi dan tentara yang punye izen.
Semaok dielah nembak kelaen-laen.

Entah salah ape betol.
Banyak oknum polisi dan tentara yang salah mainkan pistol.
Masyarakatpon jadi tekesol.
Jadi menjage jarak dengan tentara dan om pol.

Lihatlah pak satpam.
Senjatenye maseh macam nyan'nam.
Kalau die jage bank baru senjatenye macam-macam.
Diepun takut nyawenye terncam.

Jangan main-main dengan senjate api.
Nanti kebakaran di sana sini.
Polisi nembak alasanye nangkap terosris dan pencuri.
Tentara menembak alasanye mengamankan diri.

Lihatlah sejarah pejuang dahulu.
Dengan senjate bambu runcing die maju.
Di hadapinye penjajah tanpa peluru.
Tanpa senjate api die tak juga malu.

Sekarang ini bawa senjate api malah bangge.
Petantang petenteng nunjukkan kesemue.
Nembak bukan mahir jike jauh jaraknye.
Jike jarak dekat siapepun bise.

Hati-hati dengan senapang angen.
Waspade pula dengan senapang deren.
Dengan senjate api semue oknum jangan maen-maen.
Hanye kepade Allahlah keselamatan kite terjamen.

Punye senjate jangan sembarang tembak.
Tesalah tembak diri sendiri yang kenak.
Jangan mentang-mentang jadi orang besak.
Dengan mengang pistol jadi belagak.

Diri yang baik itulah senjate utame.
Yakinlah kepade Allah semate-mate.
Dengan ketaqwaan kite Allah menjage kite.
Demikian adat nasehat sebagai petue.

Jike senjate api meletos.
Kenak kepala bise tembos.
Sudah pasti yang kenak pasti mampos.
Belum gak tentu si penembak maok menguros.

Kepade aparat kami kite berpesan.
Hak asasi kami jangan dimainkan.
Jike kami bersalah janganlah pistol lalu ditembakkan.
Seharusnye berilah dahulu peringatan.

Jike makin banyak tesalah tembak selalu.
Masyarakat tentu akan mengadu.
Jike tak berubah seperti itu.
Senjate api berti bebas digunekan pihak tertentu.

Perang senjate tidaklah zaman.
Perang seperti itu sudah ketinggalan.
Sekarang perang morallah yang kite lawan.
Jike kalah periku kite macamlah setan.

Itu baru senjate api.
Bagaimane dengan senjate nuklir yang kontroversi.
Bise menghancurkan seluruh negeri ini.
Tetapi karene rusak morallah yang mempelopori.

Senjate tradisional luar biase.
Jangan dianggap sebagai besi tue.
Itulah senjate berdat budaye.
Pengikat diri sesame manusie.

Jike senjate api disalah gunekan.
Siapepun orangnye harus ditanggkap dan ditahan.
Demikian baru namenye menegakkan aturan.
Jangan karena malu salah lalu banyak membuat alasan.

Dengan senjate api oarang banyak bunuh diri.
Oknum aparat hukum stres nanti nembak anak istri.
Di koran-koran kasus itu sering terjadi.
Tande rusaknye moral dan harge diri.

Peralatan senjate mahal-mahal.
Perbatasan kenak caplok main ditinggal.
Berebut lahan dengan petani ditembak asal-asal.
Pencuri dah ketangkap betisnye ditembak mental.

Ini mungkin rahasie umum.
Yang tahu haye Allah imam dan makmum.
Wajar jike sulit tercium.
Yang bermain tentu karene banyak oknum.

Demikian ini madah.
Mohon maaf kate tak bijak yang salah.
Berharap berlindung kepade Allah.
Saling menginggatkan kite hukumnye ibadah.

Bagai mane lurusnye peluru.
Semoge Allah meluruskan jalan kite selalu.
Senjate macam apepun janganlah dipakai sembarang tuju.
Harap pelajarilah peraturanye terlebih dahulu.

Dengan mengucap alhamdulillah.
Syaer gulung ini saye tutuplah sudah.
Semoge mendapat rahmat dari Allah.
Akher kate wassalammu'alaikum warahmatullah.

Syair Gulung Sebagai Identitas Melayu Ketapang


SYAIR GULUNG bukanalah hanya menjadi hiburan sesaat tanpa bekas, melainkan pada lirik-lirik baitnya banyaklah mengandung nilai-nilai pendidikan dan pesan moral atau estetika dalam kehidupan sosial, berbangasa dan juga beragama yang sangat menyentuh.
Karena demikianlah pembelajaran orang-orang Melayu dahulu kepada generasi pemuda. Bahasanya sangat halus dan bermakna sehingga mampu menggugah jiwa pendengarnya.SYAIR GULUNG bukan pula hanya kontes paduan suara dengan lenggokkan tangga nada yang indah, lebih dari itu SYAIR GULUNG juga merupakan identitas bagi masyarakat keturunan Melayu Ketapang Kalimantan Barat. Bila hanya berdasarkan kemerduan suara, maka siapaun, boleh saja mendendangkannya, apakah ia seorang penyayi ataupun qori' yang fasih bacaan Qur'annya. Namun patut diketahui dan diakui SYAIR GULUNG adalah marwahnya orang Melayu Ketapang, jadi konteksnya bukanlah hanya sekedar kemerduan suara, namun perlu juga bahwa pengakuan kemelayuannya menjadi identitas pribadi yang dituntut ketika sesorang tampil mendendangkan SYAIR GULUNG dikhalayak ramai. Memanglah Melayu bersyara'kan agama Islam, setiap Melayu wajib berislam. Namun beragama Islam dipersilahkan kepada siapa saja dan belum tentu ia bersuku Melayu. Atas dasar itu maka sudah seharusnya kaum generasi pemuda-pemuda Melayu yang murni berdarahkan orang Melayu untuk tetap istiqomah dalam melestarikan adat istiadat ataupun budayanya sendiri, sehingga tidak menjadi kepentingan elit politik semata-mata oleh pihak lain. Bagi orang Melayu Kayong Ketapang Kalimantan Barat, sudah semestinya  menjadikan SYAIR GULUNG sebagai kontrol sosial dalam membangun kemurnian identitas MELAYU. Allah SWT telah memilih saya menjadi Melayu, maka dengan adanya kebudayaan dan adat istiadat Melayulah saya berdakwah.

Syair Gulung Sebagai Identitas Melayu Ketapang


SYAIR GULUNG bukanalah hanya menjadi hiburan sesaat tanpa bekas, melainkan pada lirik-lirik baitnya banyaklah mengandung nilai-nilai pendidikan dan pesan moral atau estetika dalam kehidupan sosial, berbangasa dan juga beragama yang sangat menyentuh.
Karena demikianlah pembelajaran orang-orang Melayu dahulu kepada generasi pemuda. Bahasanya sangat halus dan bermakna sehingga mampu menggugah jiwa pendengarnya.SYAIR GULUNG bukan pula hanya kontes paduan suara dengan lenggokkan tangga nada yang indah, lebih dari itu SYAIR GULUNG juga merupakan identitas bagi masyarakat keturunan Melayu Ketapang Kalimantan Barat. Bila hanya berdasarkan kemerduan suara, maka siapaun, boleh saja mendendangkannya, apakah ia seorang penyayi ataupun qori' yang fasih bacaan Qur'annya. Namun patut diketahui dan diakui SYAIR GULUNG adalah marwahnya orang Melayu Ketapang, jadi konteksnya bukanlah hanya sekedar kemerduan suara, namun perlu juga bahwa pengakuan kemelayuannya menjadi identitas pribadi yang dituntut ketika sesorang tampil mendendangkan SYAIR GULUNG dikhalayak ramai. Memanglah Melayu bersyara'kan agama Islam, setiap Melayu wajib berislam. Namun beragama Islam dipersilahkan kepada siapa saja dan belum tentu ia bersuku Melayu. Atas dasar itu maka sudah seharusnya kaum generasi pemuda-pemuda Melayu yang murni berdarahkan orang Melayu untuk tetap istiqomah dalam melestarikan adat istiadat ataupun budayanya sendiri, sehingga tidak menjadi kepentingan elit politik semata-mata oleh pihak lain. Bagi orang Melayu Kayong Ketapang Kalimantan Barat, sudah semestinya  menjadikan SYAIR GULUNG sebagai kontrol sosial dalam membangun kemurnian identitas MELAYU. Allah SWT telah memilih saya menjadi Melayu, maka dengan adanya kebudayaan dan adat istiadat Melayulah saya berdakwah.

SYAER GULONG "KETAPANG "T" MACAM NYAN'NAM"



oleh Zunaidi Aidi Tuan-Tuan pada 2 Desember 2011 pukul 1:30
Assalammu'alaikum saye ucapkan.
Berhatur do'e kepade sekalian.
Inilah syaer gulong sebagai kengkarangan.
Dengan bismillah diawal lisan.

Izinkan saye menggulong kate.
Dengan bahase ketapang kite.
Mudah-mudahan sekalian paham semue.
Demikian ini bahasenye.

Wahai segenap peduloran.
Parahatikan orang-orang ketapang yang kepuloran.
Bukan kepuloran karene die adak makan.
Tetapi maseh banyak yang keterbelakangan.

Nyan'nam yang haros kite tantang.
Jangan takot masalah kalah atau menang.
Jike tak jadi ape-ape di kampong sorang.
Tandelah diri dianggap pendatang.

Songgoh deras arusnye pawan.
Dolok tempat lewatnye parahu sampan.
Orang mandik berang pastilah tang sian.
Antu bengkeklah yang ditakutkan.

Orang ketapang mesti jage dirik.
Hati-hati dengan isu politik.
Jangan'nam mudah terayu dan tertarik.
Dari belakang nantik die mencekik.

Kasus di ketapang banyak belum tuntas.
Dari kasus kepalak yang kenak tebas.
Penyakit HIVpon belum terberantas.
Pencuri kuroptor cukong kayu banyak gak'am yang lepas.

Jadi orang usah suke merampot.
Bende pehape jangan sembarang sebot.
Sekarang nin musim tuntot menuntot.
salah-salah bise besak perot.

Ketapang haros maju.
Begian gak'am dengan orang Melayu.
Maok berubah mesti bersatu.
Tapi yang dak bagos jangan'nam ditiru.

Bagos-bagoslah pakai baju seluar.
Biar dipandang nampak lawar.
Bagus di dalam bagus gak'am di luar.
Biar adak dianggap orang nanar.

Liat'am di ketapang orang-orang yang mencokol.
Dak boleh diganggu ape lagi disenggol.
Nantik tau rase die kalok pantanye bisol.
Tang keluarge die jak'am melamar kerje jebol.

Sekarang nin kite peneng.
Mikirkan ketapang puseng gelaneng.
Ujong-ujongnye carik selamat maseng-maseng.
Sesamae peduloran saling mengunjeng.

Hari nin jangan dinaggap subak.
Nantik karene waktu kite kenak tubak.
Dak bise'am kite ketawak.
Sekarang kite dijajah orang-orang besak.

Ade cerite kawan-kawan yang temakan janji.
Sidak-sidaknya disekolahkan tinggi-tinggi.
Jike dah selesai katenye diangkat jadi pegawai negeri.
Tau-taunye t  sekarang dak jelas jadi atau dak jadi.

Jalan-jalan di hulu ancor.
Nampak betol ancor lebor.
Mungkin gak kali pengaroh perigi bor.
Atau pejabatnye yang berak tekampor.

Nantik orang luar ketapang datang rame sekali.
Nyannam orang-orang transmigrasi.
Katenye untuk membuka lahan bekebun dan bertani.
Ujong-ujongnye banyak'am yang daftar jadi pegawai negeri.

Orang ketapang antus-antus.
Mudah dipujok dengan care halus.
Tetapi masalah birokrasi uyoh diurus.
Ngurus KTP jak kali setengah mampus.

Nguros KTP sepuloh ribu jak.
Pak RT diberik walau tak mintak.
Kantor lurah sepulor ribu biar dak lamak.
Kantor camat sepuloh ribu sesui atoran lamak.

Nguros KTP di Capil adak gak sulit.
Sepuloh ribu agik kite kelaur duit.
Pakai calok  lebeh adak bebelit-belit.
Itong-itong hemat tenagelah sikit.

Kite ni suke bediam-diam.
Amarah yang ade lamak dipendam.
Pengarohnye hati yang dak akan tentram.
Jike ini dibiarkan macam nyan'nam.

Tue mude same tak beri.
Same gak'am jike belaki bini.
Kalok salah mane maok mengaku' begitu begini.
Walaupon sampai ditangan'nek polisi.

Hidop banyak begaye.
Cencalok tempoyak dak dimakannye.
Ikan gembong dipandangnye sebelah mate.
Tapi ikan kepetek belurot dimakan sekeluarge.

Hati-hati makan tebelengok.
Makannyaman tetanggak rumah dijengok-jengok.
Bantal tiduk jangan jadi alas dudok.
Nantik buret jadi kurang montok.

Ini'am namenye syaer.
Bukan maksud saye maok menyinder.
Sajak-sajaknye nin bukan mantre atau siher.
Sekedar hanye menghibor bagi yang hader.

Jangan'nam lalu marah ye.
Kali-kali gak ade sayer saye yang tesalah kate.
Ataupon mungkin tesalah bace.
Kalok dak kite jage adat budaye lalu siape.

Udah dolok ini madah.
Same-same'am kite tutop dengan alhamdulillah.
Mudah-mudahan kite semue dapat petuah.
Akher kate wassalammu'alaikum warahmatullah.